Projecte

Què és el projecte de “XARXA DE MEMÒRIA I DE PREVENCIÓ DEL FEIXISME. MAI MÉS”, de l’Amical?

amical-simarro-xico

L’any 1962, persones deportades dels camps de concentració nazis constitueixen l’associació “Amical de Mauthausen i altres camps i de totes les víctimes del nazisme a Espanya”. L’associació recull la seva experiència personal de la deportació, l’exili, el pas pels camps francesos i la dissortada vivència en els camps nazis; però també l’experiència, i la defensa de la II República i els valors per ella encarnats. D’aquesta experiència i voluntat, en neix la missió de l’Amical: treballar per la conservació de la memòria històrica de la deportació republicana i per a la prevenció del feixisme i la defensa dels Drets Humans.

L’any 2013 l’Amical de Mauthausen i altres camps endega el projecte Xarxa de memòria i de prevenció del feixisme“Mai més”, amb l’objectiu de crear una xarxa a nivell local integrada per centres educatius, entitats i ciutats per educar en la prevenció del feixisme des de la memòria històrica.

Actualment, la xarxa està integrada per 30 centres i compta amb el suport de 12 ajuntaments i diverses entitats.

L´IES Lluís Simarro estem en procés d´adhesió a aquesta xarxa.

Alhora treballem plegats amb l´Ajuntament de Xàtiva des de la Regidoria de Memòria Històrica.

Des de l’Amical organitzen tots els anys un viatge a Mauthausen amb els altres Centres Educatius d´arreu de l´Estat Espanyol i d´Europa, Ajuntaments, entitats col·laboradores, deportats i familiars, per tal de commemorar l´alliberament del camp. Per tant, viatjaran 7 dels nostres alumnes amb un professor a Mauthausen del 13 al 16 de maig de 2016.

Donat la importància del contingut històric i els valors humans que conté aquesta iniciativa, des del Simarro hem volgut donar-li caràcter de Projecte Educatiu que implique a tot el centre. Per tal de sensibilitzar la comunitat educativa, hem programat les següents activitats al llarg d´aquest curs (algunes de les quals ja s´han realitzat)

– Conferència a càrrec del professor Toni Ribelles “Els republicans espanyols: exili i deportació”. A aquesta conferència han anat els alumnes des de 3r de l´ESO fins a 2n de Batx.

– Conferència a càrrec d´Adrián Blas Mínguez. Delegat de l´Amical de Mauthausen a València. Va parlar sobre diferents aspectes dels camps de concentració i sobretot va contestar les preguntes dels alumnes.

– Conferència a càrrec de Francesca Ballester “Les dones als camps de concentració nazis. Neus Català i Mercè Nuñez”

– Lectura de textos “Un cel de plom” sobre la vida de Neus Català, supervivent del camp de concentració de Ravensbrück. A càrrec de: Sonia Reguillo, Loren A. Bello, Olga Martínez, Marta Tormo i Angela Ferrer.

– Exposició “Mauthausen. L´univers de l´horror” (exposició cedida per l´Amical) Des del dia dia 11 fins al 29 de gener.

– Exposició “Resistentes y deportadas” (Amical) Des del dia 15 fins el 29 de febrer.

Cine-fòrum. Els alumnes de 1r de Batx han assistit a la projecció de pel.licules a la sala d´actes: “La lista de Schindler”, “La zona gris”, “Amén”. Al més de març veurem “Napola” i el mes d¨abril “El hundimiento”.

Treballs d’investigació dels alumnes al voltant de diferents aspectes, com ara la malnutrició als camps de concentració i malalties relacionades, el gas ciklón com arma d’extermini, lectures relacionades amb el tema, elaboració de maquetes d’un barracó.

-Assistència a l’espectacle “Músiques de l’Holocaust”, organitzat per l’Ajuntament de Xàtiva.

Exposició amb dibuixos i pintures, a càrrec d’alumnes i professors del centre, juntament amb “Poemes objecte” creats pels alumnes.

Taula rodona amb familiars dels deportats de Xàtiva i altres persones que puguen aportar un testimoni viu de la tragèdia dels exiliats i deportats.

La idea és continuar amb aquest projecte en cursos successius i instaurar-ho com activitat que marque el caràcter i principis amb els que treballem al nostre centre.