LA LLUITA PER LA MEMÒRIA

CONFERÈNCIA A CÀRREC D´ENRIC GARRIGA, PRESIDENT DE L´AMICAL DE MAUTHAUSEN A L´IES DR. LLUÍS SIMARRO DE XÀTIVA.

24 de març de 2017

enric garrigues

El passat divendres els alumnes de 1r de Batxillerat acompanyats de diversos professors/es, van assistir a la conferència que Enric Garriga, President de l´Amical de Mauthausen, va realitzar al nostre institut.

El conferenciant va començar explicant que l´Amical es fa fundar l´any 1962 pels propis deportats en la clandestinitat, i no va ser reconeguda fins l´any 1978. Que treballa juntament amb altres amicals d´Europa i entre els seus objectius figura:

Conservar la memòria històrica de la deportació republicana, prevenir i sensibilitzar contra el feixisme, fan també un treball de recerca, assessorament, divulgació i comunicació, tot amb la finalitat de sensibilitzar la població i construir una xarxa municipalista que aglutine municipis i els seus respectius instituts de secundària, sense perdre de vista que cal recordar el passat per prevenir el futur.

Alhora que anava explicant el projecte de Xarxa de Prevenció del Feixisme “Mai Més” i d´on venia aquesta consigna, Enric Garriga farcí el seu discurs amb històries del seu pare Marcel·lí Garriga, ex-deportat al camp Buchenwald, i com arribà allà, la història del seu pare és la mateixa que la dels milers republicans espanyols. Ens parlà també dels deportats republicans espanyols a Mauthausen. De per què es crearen els camps de concentració i on es trobaven al llarg d´Europa. Com el nazisme tractava els presoners jueus i no jueus.

Des de fa 5 anys, i amb tots els instituts que estan adherits a la xarxa fan una trobada anual d´alumnes. En aquesta trobada els alumnes intercanvien informacions i projectes de treball dels seus instituts. És important que el jovent siga el testimoni del que ha passat i alhora es vacunen contra aquest feixisme que torna a fer-se més fort en alguns països d´Europa.

Ens parlà també del premi literari Montserrat Roig i el premi Marcel·lí Garriga de fotografia, tot dirigit als alumnes. I sobretot dels viatges que l´Amical realitza a Buchenwald i Mauthausen per als actes d´alliberament d´ambdós camps, als mesos d´abril i maig. En aquests viatges els alumnes es vacunen definitivament contra el feixisme. Cal que els ajuntaments donen suport perquè es realitzen i els alumnes hi vagen. En alguns països d´Europa és obligada l´assistència de l´alumnat als camps de concentració.

La xerrada fou molt interessant, cal dir que l´atenció per part de l´alumnat no va decaure en cap moment, perquè Enric la va fer molt amena.

A les 6 de  la vesprada l´Alcalde de Xàtiva el Sr. Roger Cerdà va rebre al president de l´Amical, Enric Garriga. Com que en el passat mes de juny ja s´havia aprovat la moció perquè l´Ajuntament s´adherira a la Xarxa municipalista de Prevenció del Feixisme, ara calia que el representant de l´Ajuntament i el President de l´Amical signaren l´acord de conveni, d´aquesta manera Xàtiva seguirà treballant en la recuperació de la memòria històrica i en la conscienciació de la població. En aquest conveni es cita el nostre institut, que és l´únic institut de València que també està treballant en aquest Xarxa.

Més tard i a les 7,30 de la vesprada Enric Garriga tornava a realitzar una xerrada, aquesta vegada oberta a la ciutadania de Xàtiva, al saló de la Mancomunitat, a l´Antic Hospital de Xàtiva.

Aquesta visita del president de l´Amical de Mauthausen i altres camps ha estat del tot important per a seguir treballant amb aquesta associació. L´Institut Simarro és el nexe entre l´Ajuntament i l´Amical, seguiren treballant conjuntament per la memòria històrica.

Com deia  Saramago “ Cal recuperar, mantenir i transmetre la memòria històrica, perquè es comença per l´oblit i s´acaba amb la indiferència”.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Notícies i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.